Rola kodów kreskowych
EAN, rozszerzając skrót to European Article Number, czyli Europejski Kod Towarowy. Należy on do grupy kodów kreskowych, których zadaniem jest ułatwienie identyfikacji oraz odnajdywania danego produktu, na całym świecie. W jego skład wchodzi jedna cyfra kontrolna oraz pozostałe 12 cyfr. Warto wiedzieć do czego przydają się kody EAN i jak przebiega generowanie kodów kreskowych.
Jak uzyskać kody EAN?
Zaczniemy od genezy, czyli uzyskiwania kodu EAN. Tworzenie kodu kreskowego realizowane jest poprzez międzynarodową organizację GS1. To właśnie do niej należy się zgłosić, kiedy chcemy wygenerować swój kod EAN do danego produktu. Proces taki nie jest niczym trudnym, można przejść go łatwo poprzez stronę internetową. Na niej należy się oczywiście zarejestrować, podając swoje dane osobowe oraz dane firmy. Następnym krokiem jest wypełnienie wniosku i uiszczenie opłaty, którą do tego stworzony system dokładnie wylicza. Kody do produktów zarejestrowana firma otrzyma w przeciągu 3 dni roboczych. Kodami można zarządzać w następnej kolejności poprzez platformę MojeGS1.
Po co są kody kreskowe?
Inwestowanie w EAN jest opłacalne. Takie działanie niesie ze sobą wiele powodów, dla których naprawdę warto to zrobić. Wszystkie osoby, które mają zamiar założyć własną markę, przykładowo odzieżową, powinny mieć swoje własne kody EAN do produktów. Dzięki temu operacje nimi będą po prostu łatwiejsze. Kody kreskowe pozwolą na szybszą identyfikację produktów, ale korzyści jest oczywiście o wiele więcej. Lista przykładowych zalet kodów EAN to:
Kod kreskowy EAN 13 najczęściej idzie w parze z GTIN-13, którego zadaniem jest ochrona przed podróbkami. GTIN-13 również składa się z 12 cyfr oraz jednej, kontrolnej. System GS1 umożliwia dodatkowo łatwiejsze wycofanie produktu, na przykład takiego, który jest wadliwy, ale także o wiele lepszą automatyzację całej logistyki.